kennisbank

Vrije publiciteit en persbenadering

Wanneer je een initiatief of project realiseert, wil je het graag onder de aandacht brengen zodat er mensen op af komen of er op zijn minst van af weten. Een belangrijk onderdeel daarbij is het genereren van vrije publiciteit oftewel free publicity. Denk aan een artikel in de krant, een recensie via sociale media, optreden in een talkshow, aanschuiven in praatprogramma’s etcetera.

Communicatie

Wanneer je een initiatief of project realiseert dan is het natuurlijk ook fijn als er mensen op af komen of er op zijn minst van af weten. Daarom steek je energie in de promotie en publiciteit om het onder de aandacht te brengen. Een belangrijk onderdeel daarbij is het genereren van vrije publiciteit oftewel free publicity. De vele media hebben namelijk een heel groot bereik en veel verschillende mogelijkheden om iets onder de aandacht te brengen. Denk aan een artikel in de krant, een recensie via sociale media, optreden in een talkshow, aanschuiven in praatprogramma’s etcetera. Daarnaast is het een groot voordeel dat de kosten voor free publicity laag zijn. Althans, het kost wel tijd en in sommige gevallen staat dat gelijk aan elkaar. Hoe dan ook is goed om de ‘pers te bewerken’, oftewel om de media op de hoogte te stellen van jouw plannen.

Welke soorten vrije publiciteit zijn er?

Gratis publiciteit bestaat in allerlei vormen. Zo kan je jouw initiatief of project onder de aandacht brengen middels opname in een digitale kalender of agenda. Daarnaast kan je het promoten via jouw eigen netwerk. Op deze pagina hebben we het vooral over de opname in de media, dus kranten, tijdschriften of digitale nieuwsbronnen. Zorg dat deze partijen de nieuwswaarde van jouw initiatief of project inzien en er daarom over willen gaan schrijven. Dat is waardevol omdat interviews en andere redactionele content als betrouwbaarder worden ervaren dan bijvoorbeeld advertenties.

Lokale media

In de omgeving waar jouw initiatief of project plaatsvindt, of waar je jouw werk maakt, zijn vaak lokale media te vinden. Benader die als eerste. Zij hebben vaak plek voor in hun uitingen en het is ook gemakkelijk om een relatie met ze op te bouwen. Dat komt mede omdat ze betrokken zijn bij de regio en hun lezers willen informeren over wat er op die plek gebeurt. Dat doen ze of helemaal digitaal of in print. De huis-aan-huiskranten (soms enigszins denigrerend sufferdjes genoemd) worden stiekem erg goed gelezen. We hebben alvast een aantal van de lokale media voor je op een rijtje gezet.

Landelijke media

Sommige initiatieven of projecten worden lokaal geproduceerd maar zijn interessant voor een veel breder publiek. Denk bijvoorbeeld aan muzikanten of theatergezelschappen die door het land touren, werk dat je maakt dat een uniek thema heeft of aansluit bij een landelijk initiatief of evenementen waar artiesten staan die nergens in Nederland spelen. Dan is het niet verkeerd om ook de landelijke media te proberen te bereiken. Zorg dat je goed bekijkt welke kanalen aansluiten bij jouw doelgroep. Houd er rekening mee dat er enorm veel concurrentie is omdat de schaal veel groter in. Probeer in te schatten of het zinvol genoeg is daar je heel tijd kost en je een relatie met landelijke media ook stap voor stap moet opbouwen.

Manier van werken

Het is goed om eerst in kaart te brengen welke media je wilt gaan benaderen. Je kunt daarvoor een zogenaamde perslijst opstellen. De meeste media werken met een redactie, die in veel gevallen een thuisbasis heeft in jouw regio. Je kunt hen een persbericht mailen of dit via hun website uploaden. We hebben elders op deze website een voorbeeld van een persbericht klaar staan voor je.

Houd het persoonlijk

We raden je aan om te proberen om een relatie met de redactie of de journalisten op te bouwen. Zo krijg je vaak meer voor elkaar en bovendien is persoonlijk contact vaak ook leuker. Wie weet heb je er later ook nog iets aan. Bel de redactie voordat je ze een bericht stuurt, dan weten ze er al van. Je kunt journalisten ook uitnodigen om langs te komen of ze een primeur bieden. Wees in ieder geval altijd aardig en eerlijk want ze hebben vaak veel ervaring en weten al snel een goed verhaal op waarde te schatten.


Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis