Elske Nissen
kennisbank

Wat zit er achter je idee?

Laat zien waar je voor staat en neem anderen mee in de drijfveer achter jouw idee, zodat ze voelen waarom jouw idee ertoe doet.

Financiering

Je hebt een mooi plan of idee dat je wilt uitvoeren en je gelooft dat het echt belangrijk is dat het gerealiseerd wordt, maar kun je dit ook overtuigend uitleggen aan anderen? Wat zit er achter je idee, wat is de kern ervan? Zeker als je op zoek gaat naar geldschieters is het belangrijk dat je hen kunt meenemen in jouw motivatie. Hieronder vind je enkele manieren om deze motivatie helder toe te lichten.

Waarom wil je dit gaan uitvoeren?

Het nadenken over waarom je jouw plan wilt uitvoeren, kun je stimuleren door jezelf allerlei vragen te stellen. De antwoorden kun je uitschrijven in tekst. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen:

  • Waarom is het zo belangrijk dat jouw plan er komt? Wat is de urgentie? Wat zie je om je heen – in de maatschappij of in jouw leefomgeving – waarvoor jouw idee een oplossing biedt?
  • Kun je uitleggen wat jou drijft? Wat is jouw intrinsieke motivatie om met dit plan aan de slag te gaan? Misschien heb je zelf iets meegemaakt waarvoor jouw plan een uitkomst biedt, of maak je je zorgen over iets en weet je met je creatieve brein een nieuwe oplossingsrichting te vinden.
  • De ‘waarom’-vraag kan je daarbij helpen: waarom is het belangrijk dat jouw plan werkelijkheid wordt? Waarom wil je dit gaan doen?

De Golden Circle van Simon Sinek

Meestal kun je prima vertellen wat je wilt gaan doen of maken, en uitleggen hoe je het gaat aanpakken lukt vaak ook. Maar waarom je iets doet, daar sta je misschien niet zo vaak bij stil. De Golden Circle, bedacht door auteur en inspirerende spreker Simon Sinek, is een denkwijze om antwoord te krijgen. Het model bestaat uit drie onderdelen:

  • Why – Waar streef je naar (je missie)?
  • How – Hoe doe je het, en wat maakt jouw aanpak anders, beter of uniek?
  • What – Wat lever je precies aan (welke producten of diensten)?

Trouwe klanten, bezoekers en geldschieters komen voor jouw ‘why’ – ze geloven in jouw doel en drijfveren, niet alleen in wat je verkoopt. Zoals Simon Sinek het zo mooi verwoordt in zijn wereldberoemde video: “People don’t buy what you do, people buy why you do it.”

Missie en visie

Als je aan de slag gaat met je plan, is het belangrijk om je missie en visie helder te omschrijven. Je missie gaat over je innerlijke gedrevenheid: het antwoord op de vraag waarom je doet wat je doet. Het beschrijft waar je voor staat, wat je onderscheidt en welke boodschap je wilt overbrengen. Dit is de kern van je idee, zoals verwoord in de ‘Why’ van de Golden Circle – jouw unieke reden van bestaan en motivatie om aan de slag te gaan.

Je visie is als een stip aan de horizon: een helder beeld van de toekomst waar je naartoe werkt. Het draait niet alleen om je bijdrage aan de maatschappij of je omgeving, maar om hoe jij de zaken anders ziet en wat jij wilt veranderen. Het is het ‘het-kan-anders-verhaal’ dat niet alleen jou motiveert, maar ook anderen inspireert en overtuigt van de meerwaarde van jouw aanpak.

Positionering

In de dynamische wereld van kunst en cultuur is effectieve positionering essentieel voor het bereiken van je publiek. Culturele makers en instellingen kunnen dit doen door een unieke positionering te vinden die resoneert met hun doelgroep. Dit artikel duikt in de essentie van positionering en biedt praktische inzichten voor cultuurprofessionals.

Waardepropositie

De waardepropositie vormt de kern van je (business)plan of organisatie. Het omschrijft wat je doet en waarom je het doet – oftewel de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van de Golden Circle – en laat zien hoe je waarde creëert. Dit uitgangspunt is tevens een belangrijk onderdeel van het business model canvas. Het beschrijft de uniciteit van jouw plan of organisatie en is tevens je etalage van je producten en diensten die je verkoopt.

Wil je een stap verder gaan en benadrukken dat je een missiegedreven organisatie bent, dan kun je aan de slag met het verantwoord business model canvas. Hierbij staat maatschappelijke impact centraal in plaats van puur winstbejag. Dit model helpt je niet alleen bij het reflecteren op de haalbaarheid van je plannen, maar toont ook welke keuzes je maakt op basis van je drijfveren en missie. Door je waardepropositie te koppelen aan een verantwoord model, laat je zien hoe je een positieve bijdrage aan de samenleving wilt leveren.

📖 Definitie: Het business model canvas is een visueel hulpmiddel dat je helpt om op één overzichtelijke pagina alle bouwstenen van je businessmodel in kaart te brengen, zoals klantsegmenten, waardepropositie, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, kernactiviteiten en kostenstructuur.

Meer informatie:

Meer kennis