kennisbank

Offline promotie

Door de opkomst van online communicatiemiddelen zijn er talloze mogelijkheden om te communiceren met jouw doelgroep, oftewel om promotie te maken voor jouw initiatief. Toch ontkom je er niet aan om ook via offline wegen te communiceren. Een goede mix van online en offline communicatiemiddelen is erg belangrijk wanneer het gaat om promotie en publiciteit.

Communicatie

Er zijn talloze mogelijkheden om te communiceren met jouw doelgroepen, oftewel om promotie te maken voor jouw initiatief. Sinds de komst van het internet en andere online communicatiemiddelen is dit alleen maar meer geworden. Zo zijn er ook steeds meer mogelijkheden om vrije publiciteit te genereren. Toch ontkom je er niet aan om ook via offline wegen te communiceren. Sowieso is een mix van verschillende communicatiemiddelen erg belangrijk wanneer het gaat om promotie en publiciteit. Door een goede mix bereik je namelijk meer verschillende mensen en de kans dat mensen het meerdere keren tegenkomen groeit ook. Op deze pagina gaan we in op enkele vormen van offline promotie.

Drukwerk

De bekendste vormen van offline promotie zijn ongetwijfeld de poster en de flyer. Deze kan je als aankondiging voor een initiatief of project gebruiken. Je kunt er ook andere informatie op kwijt, bijvoorbeeld over de kaartverkoop of om mensen iets meer duidelijkheid te geven over de inhoud. Verspreid posters en flyers via culturele instellingen, winkels, horeca ondernemingen en dergelijke. Je mag jouw posters niet zomaar in het straatbeeld ophangen. Er zijn in iedere gemeente wel specifieke plekken waarop dat mag. Probeer altijd in te schatten hoeveel exemplaren je nodig hebt want het is zonde van het gelden ook niet duurzaam om papier weg te gooien omdat je teveel hebt.

Offline reclame

In nagenoeg iedere krant of tijdschrift vind je advertenties en advertorials. Die kan je inkopen om reclame te maken voor jouw initiatief of project. In sommige gevallen gaat dit gepaard met het aanbod om dan ook redactionele content te laten plaatsen door de redactie. Een andere vorm van reclame is promotie in het straatbeeld. Zo je regelmatig reclame-uitingen langs de kant van de weg of op de gevel van een gebouw staan. Hier zijn per gemeente regels aan verbonden. Je kunt niet zomaar ergens een bord neerzetten namelijk.

Promotie op of rond een locatie

Wanneer jouw initiatief of project op een specifieke locatie plaatsvindt dan kan offline communicatie essentieel zijn. Je hebt namelijk praktische informatie voor bezoekers. Zo zul je vaak signing moeten gebruiken om bezoekers de juiste weg te wijzen naar de locatie of op het terrein zelf. Daarnaast kan het handig zijn om buurtbewoners te informeren. Het mooie is dat je dit ook als promotie in kunt zetten. Gebruik in ieder geval jouw eigen artwork op iedere signing of document. Je kunt ook bijvoorbeeld een spandoek of een bord maken dat waarop je een volgend initiatief of project aankondigt.

Merchandise

Merchandise is ook een voorbeeld van offline reclame en je vindt dit in vele soorten en maten. Petjes, aanstekers, T-shirts en stickers, maar ook andere producten. De bedoeling is dat merchandise je herinnert aan het concert, de voorstelling, de artiest of het evenement waar de merchandise van is. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het aansluit bij het evenement (dus ‘aanstekers bij een kinderevenement’ zou raar zijn). Vaak heeft merchandise een pakkende tekst en een logo erbij. Het kan ook een leuke of grappige spreuk zijn, dan wel een woordspeling. In sommige gevallen wil jouw doelgroep zelfs betalen voor de merchandise waardoor het een bron van inkomsten kan zijn.

Vormgeving

Goede promotie valt of staat met de juiste uitstraling van jouw communicatiemiddelen. Denk altijd goed na over het ontwerp en de vormgeving. Je kunt dat zelf doen of je kunt er bijvoorbeeld een grafisch vormgever voor inhuren. Bij het vormgeven van het zogeheten artwork probeer je onder andere de juiste kleuren en vormen van jouw promotiemiddelen te bepalen. Zo kan je ervoor zorgen dat het een unieke uitstraling heeft die bij jouw initiatief of project past. Dit draagt er onder andere aan bij dat jouw doelgroep het herkent, onthoudt en er bij voorkeur een goed gevoel bij krijgt.


Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis