kennisbank

Crowdfunding

Wanneer je jouw initiatief of project wilt financieren dan zijn daar verschillende mogelijkheden voor. Een mogelijkheid die sinds een aantal jaar populair is, en door de komst van internet steeds makkelijker is geworden, is crowdfunding.

Financiering

Wanneer je jouw initiatief of project wilt financieren dan zijn daar verschillende mogelijkheden voor. Zo kan je wellicht een subsidie of een fonds aanvragen, je kunt proberen om sponsoring te realiseren en je kunt zorgen voor inkomsten vanuit jouw publiek. Dat laatste kan op meerdere manieren. Een mogelijkheid die sinds een aantal jaar populair is, en door de komst van internet steeds makkelijker is geworden, is crowdfunding.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding wordt ook wel 'publieksfinanciering' genoemd. Het idee is dat je je project aanbiedt aan The Crowd” (vaak via een platform voor crowdfunding). Particuliere investeerders kunnen dan een deel van het project bekostigen in ruil voor een tegenprestatie. die ze direct betalen of wanneer je 100% van het benodigde bedrag toegezegd hebt gekregen. Voordat je aan crowdfunding begint is het goed om je twee zaken te realiseren:

1 - Het vergt in de meeste gevallen een hele grote tijdsinvestering.

Je zult een goede pitch moeten verzinnen en bijvoorbeeld een leuke ‘film’ maken om je project te presenteren. Daarnaast kost het tijd om gevers bedanken en je zult (potentiële) gevers op de hoogte moeten houden van de vorderingen van je project. Gedurende de wervingsperiode is het goed om steeds weer opnieuw manieren te verzinnen om je gevers te prikkelen een ambassadeur voor jou te zijn. Op die manier kan je een sneeuwbaleffect bewerkstelligen waarbij je kleine kring van vrienden en bekenden ervoor zorgt dat je een grote groep mensen bereikt die ook willen bijdragen.

2 - Zie crowdfunding als een marketingmiddel

Crowdfunding is -hoe raar het ook klinkt- eigenlijk geen manier om geld te werven, maar een manier om je product te verkopen. Het is dus een marketingmiddel en tevens een mooie manier en kans om publiek aan je te binden. Net als bij reguliere marketing moet je wel weten wie je doelgroepen zijn en een plan hebben over hoe je deze doelgroepen bereikt. Je wilt het liefste dat er niet alleen giften komen van bijvoorbeeld je oma of je buren. Het ontwikkeling van een goede campagne kost tijd (en kennis).

Hoe ga je te werk bij crowdfunding?

Stap 1

Bij de financiering van het initiatief of project bepaal je welk gedeelte je wilt binnenhalen door middel van crowdfunding, naast de andere vormen van financiering (mits die er zijn).

Stap 2

Vervolgens ga je kijken welke tegenprestaties je kunt bieden. Ga er daarbij vanuit dat de portemonnee van mensen niet altijd even goed gevuld is. Crowdfunding kan het lenen van geld zijn waarbij degene die je helpt een goed rentepercentage biedt. Het is echter leuker en opvallender wanneer je ook creatieve tegenprestaties biedt. Je kunt op de meeste platforms voor crowdfunding meerdere tegenprestaties aanbieden, variërend in de hoogte van het bedrag. Dat kan bijvoorbeeld een toegangskaartje of een exemplaar van het boek zijn. Voor een iets hoger bedrag wordt het kaartje in een luxe doos bezorgd of staat er een persoonlijk stukje van de schrijver in het boek. Denk ook bijvoorbeeld aan een diner met de cast, een rol in de film die je maakt of een vip behandeling op jouw evenement. Hier is eindeloos mee te variëren. Je kunt sowieso ook vragen om een bijdrage zonder tegenprestatie. Er zijn altijd wel mensen die weten hoe hard je ervoor werkt en die het je gewoon gunnen.

Stap 3

Zet de crowdfunding op door gebruik te maken van één van de vele platforms die inmiddels in de lucht zijn. Dat is simpelweg het gemakkelijkste. Je kunt er ook voor kiezen om het zelf te doen middels jouw eigen website of sociale media.

Stap 4

Maak promotie voor jouw crowdfunding want anders weet niemand ervan en dan zul je ook minder snel succesvol zijn. Het is aan te raden om al vóórdat je online gaat met de campagne, een aantal mensen in jouw omgeving hebt geïnformeerd. Als zij in de eerste dagen (niet allemaal tegelijkertijd) al een bedrag toezeggen, dan is het voor anderen gemakkelijker om dat voorbeeld te volgen. Dat kan je doen via jouw sociale media of je maakt gebruik van partners en medewerkers. In sommige gevallen is jouw initiatief of project, of een tegenprestatie die je aanbiedt, zo succesvol dat je er zelfs de krant mee haalt. Stuur daarom ook een persbericht als je denkt dat hier kans op is. Blijf ook met nieuwtjes komen voor degene die al iets hebben toegezegd maar ook voor potentiële nieuwe gevers.

Platforms voor crowdfunding

Op internet is een flink aantal websites of platforms te vinden die jou helpen bij het realiseren van crowdfunding. Zowel internationaal als in Nederland is men een heel eind in de ontwikkeling daarvan. Deze platforms maken het je erg gemakkelijk om de crowdfunding op te zetten. Vaak hebben ze ook al een bestaande achterban aan wie ze initiatieven of projecten communiceren. Zo bereik je wellicht weer nieuwe doelgroepen. Over het algemeen vragen deze platforms een bijdrage in de vorm van een percentage en / of een vast bedrag. Dat verschilt per platform. Zij innen tevens het geld van de deelnemers. Dat keren ze vaak uit bij een 100% resultaat en storten het terug wanneer dit niet behaald is, maar dit kan ook verschillen per platform. We hebben een aantal van de bekendste platforms voor crowdfunding voor je op een rijtje gezet. Zo kan je ze gemakkelijk vergelijken.



Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis