kennisbank

Financiering van initiatieven en projecten

Als maker, organisator of artiest krijg je bijna altijd te maken met financiële zaken. In veel gevallen maak je namelijk kosten om jouw doel te bereiken. Die kosten zul je moeten dekken met inkomsten. In de meeste gevallen zul je moeten zorgen voor financiering om de kosten te kunnen dekken. Gelukkig zijn er veel verschillende mogelijkheden om dit te realiseren.

Financiering

Als maker, organisator of artiest krijg je bijna altijd te maken met financiële zaken. In veel gevallen maak je namelijk kosten om jouw doel te bereiken. Je stelt daarom een begroting op waaruit blijkt welke kosten je maakt en om welke bedragen dat gaat. Die kosten zul je moeten dekken met inkomsten. Soms heb je het geluk dat je genoeg geld op de bankrekening hebt staan om het helemaal zelf te betalen maar in de meeste gevallen zul je moeten zorgen voor een financiering om de kosten te kunnen dekken. Gelukkig zijn er veel verschillende mogelijkheden om dit te realiseren. Er zijn namelijk meerdere bronnen van financiën. De inhoud daarvan houdt verband met het soort initiatief of project dat je aan het ontplooien bent.

Soorten financieringsbronnen

Per initiatief of project bekijk je welke financieringsbronnen passend zijn. In sommige gevallen is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen en in andere gevallen kan het zijn dat het niet wenselijk of mogelijk is om sponsors te vinden. De keuze voor een financieringsbron begint dus altijd bij de analyse van jouw eigen initiatief of project. Hieronder vind je een aantal mogelijke vormen van financiering en wanneer je op een link klikt kan je daar nog meer informatie over vinden:

  • Publieksinkomsten Dit zijn bijdragen van bijvoorbeeld bezoekers of afnemers. Zij kunnen iets van jou kopen of ze besteden geld rondom jouw initiatief of project. Hierin zijn heel veel mogelijkheden en je kunt er vaak op een leuke en creatieve manier mee om gaan. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van entreebewijzen of horeca-omzet.
  • Sponsoring Wanneer we over sponsoring praten dan gaat het over een bijdrage vanuit het bedrijfsleven. Een sponsor geeft jou geld of middelen voor jouw initiatief of project en verwacht daar in de meeste gevallen een tegenprestatie voor.
  • Subsidie Voor sommige initiatieven of projecten is het mogelijk om een subsidie aan te vragen. Dit is een bijdrage vanuit de overheid zoals een gemeente, een provincie of de Rijksoverheid. Subsidies zijn er in verschillende vormen en de manier waarop je deze aan kunt vragen verschilt per subsidie.
  • (Particuliere) fondsen Waar subsidies betrekking hebben op financiële bijdragen vanuit de overheid, zijn er ook middelen beschikbaar vanuit organisaties of (particuliere) fondsen. Deze kunnen op hun beurt weer financiële middelen hebben gekregen vanuit een nalatenschap of vanuit bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het VSB Fonds of het Bankgiroloterij fonds). Zij kunnen deze gelden dan verdelen onder degenen die hier aanspraak op proberen te maken.
  • Crowdfunding Bij crowdfunding maak je gebruik van jouw doelgroep om vooraf kapitaal te verzamelen voor de realisatie van jouw initiatief of project. Je biedt hen de mogelijkheid om een bepaald bedrag toe te zeggen in ruil voor een tegenprestatie.

Een mix van financieringsbronnen

In de meest ideale situatie zorg je voor een mix van verschillende financieringsbronnen. De belangrijkste reden hiervoor is het feit dat je niet wilt dat jouw activiteit afhankelijk is van één bron.

Zowel sponsoren, fondsen als subsidieverstrekkers verwachten dat jij andere inkomsten hebt, naast hun bijdrage. Het kan zijn dat één van de bronnen, om wat voor een reden dan ook, ophoudt te bestaan of een stuk minder is dan dat je verwacht je had. Zo kan het zijn dat er minder bezoekers naar jouw productie komen kijken waardoor jouw publieksinkomsten minder zijn. Het kan ook zijn dat je de eerste paar jaar gebruik kunt maken van een subsidie maar dat die na enkele jaren niet meer beschikbaar is. Een mix van inkomstenbronnen maakt jouw organisatie of project een stuk zekerder. Daarbij komt dat subsidieverstrekkers bijna altijd vragen of je ook cofinanciering hebt omdat zij niet het hele bedrag kunnen bijleggen.

Bij een subsidieaanvraag wordt vaak gevraagd in welke mate je cultureel ondernemerschap aan kunt tonen. Het is ook gemakkelijker om een potentiële sponsor te overtuigen wanneer je kunt laten zien dat je ook via andere wegen aan geld komt. Al met al draagt het bij aan de professionaliteit van jouw initiatief of project.



Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis