kennisbank

Sponsoring

Eén van de manieren om te zorgen voor de financiering van jouw project of initiatief is sponsoring. Daarbij ontvang je een bijdrage vanuit een bedrijf in ruil voor een tegenprestatie.

Financiering

Eén van de manieren om te zorgen voor de financiering van jouw project of initiatief is sponsoring. Daarbij ontvang je een bijdrage vanuit een bedrijf in ruil voor een tegenprestatie. Sponsors zijn vooral bedrijven die een commercieel doel hebben; ze willen namelijk iets verkopen aan een groep mensen. Jouw initiatief of project zou dan kunnen bijdragen aan het bereiken van hun doelgroep, het bouwen aan hun merk of het verkopen van producten op jouw evenement. Er zijn echter ook organisaties die een ideëel doel hebben gekoppeld aan hun bedrijf, omdat ze aan de buitenwereld willen laten zien dat ze maatschappelijk betrokken zijn of het bijvoorbeeld goed voor hebben met de gemeente waarin ze werken. Uiteindelijk kan sponsoring voor een bedrijf direct of indirect leiden tot het vergroten van de omzet en dat zal meestal het doel zijn.

Vormen van sponsoring

Bijdrage in geld

Sponsoring kan plaatsvinden in de vorm van een financiële bijdrage, oftewel geld dat vrij te besteden is aan jouw initiatief of project.

Bijdrage in natura

De afgelopen jaren zie je echter ook vormen van sponsoring ontstaan waarbij wordt gewerkt met een ‘gesloten beurs’. Dat betekent dat er geen financiële transactie plaatsvindt maar dat het bedrijf jouw producten of diensten schenkt zonder dat je daarvoor hoeft te betalen. Dat kunnen bijvoorbeeld faciliteiten, materieel of grondstoffen zijn, een bedrijf kan een ruimte beschikbaar stellen of ze bieden aan om werk voor je te verrichten zonder die uren in rekening te brengen. Het is ook mogelijk dat een gedeelte wordt gesponsord en dat je alsnog een deel betaalt. Deze ‘sponsoring in natura’ is per saldo goedkoper voor een bedrijf dan wanneer ze je geld geven. Hoe beter het e gaat met de economie, hoe gemakkelijker het is om iets gesponsord te krijgen.

Tegenprestaties

Er zijn legio tegenprestaties die je kunt bedenken. Dit is heel erg afhankelijk van het initiatief of het project. Het is in ieder geval altijd belangrijk dat je het zelf vindt passen en dat je er een goed gevoel bij hebt. Je kunt in jouw sponsorvoorstel een aantal opties benoemen maar houd ook altijd ruimte om de dialoog met een bedrijf aan te gaan. Zeker als je nog niet veel ervaring hebt met sponsors, kan het best zijn dat een bedrijf zelf een beter voorstel heeft dan jij en dat is helemaal niet erg. Probeer ook met creatieve en onderscheidende tegenprestaties te komen. De makkelijkste en meest voorkomende tegenprestaties hebben te maken met communicatie. Een bedrijf sponsort jouw initiatief omdat ze een doelgroep wil bereiken. Pak je communicatieplan erbij en kijk eens naar de promotionele uitingen die je gepland hebt. Wellicht past één van de volgende opties:

  • Het plaatsen van hun logo op jouw website of op posters en flyers.
  • In samenwerking met de sponsor een kortingsactie communiceren via de sociale media.
  • De naam van het bedrijf kunnen koppelen aan jouw initiatief of project waardoor het in alle uitingen terugkomt.
  • Een leuk en persoonlijk verhaal over de sponsor communiceren via jouw communicatiekanalen.
  • Het opnemen van logo’s op uitingen op de locatie waar jouw initiatief of project plaatsvindt, bijvoorbeeld op een banner.

Naast het aanbieden van extra bereik via jouw communicatiemiddelen zou je ook kunnen denken aan zaken als:

  • Het aanbieden van een exemplaar van jouw product of dienst.
  • Het aanbieden van toegangskaarten.
  • Een speciale Vip-behandeling
  • Een uniek optreden verzorgen voor klanten of medewerkers van het bedrijf.
  • Een creatieve workshop die aansluit bij een actueel thema of bij een thema die is ingebracht door de potentiële sponsor
  • Het aanbieden van brainstormsessies of een denktank in aanloop naar een nieuw product of dienst dat het bedrijf wil lanceren, creativiteit zit immers bij uitstek in de culturele sector.
  • Een samenwerking aangaan voor een nieuwe campagne (zo speelde Introdans in een commercial van Mercedes)
  • Laat een bedrijf giveaways uitdelen tijdens de uitvoer van jouw initiatief of project.

Werkwijze

In algemeenheid is er een aantal stappen dat terugkomt bij het benaderen van sponsors. Uiteraard kan dit wat afwijken naar gelang het soort initiatief of project waar het over gaat. We hebben deze werkwijze in een apart document gezet voor je. Dat kan je hier downloaden.

Mecenas

Vaak draagt het bedrijf hun maatschappelijke betrokkenheid graag uit en kan het gezien worden als een marketingtruc van het bedrijf. Echter, dit is lang niet altijd het geval. Sommige bedrijven of private sponsors (individuele weldoeners die jouw initiatief sponsoren, ook wel ‘mecenas’ genoemd) willen het gevoel hebben dat ze ‘erbij horen’. Om op dit gevoel in te spelen is het kweken van betrokkenheid extra belangrijk. Zie hier een filmpje van een private sponsor (mecenas). Als je goed luistert, hoor je dat deze mevrouw vooral graag erkenning krijgt voor wat ze doet. Wil je meer informatie over het aantrekken (en behouden) van mecenassen bekijk dan deze tips voor het aantrekken en behouden van mecenassen. Op deze website hebben we een aantal tips voor sponsoring op een rijtje gezet. Daarnaast kan je kosteloos een voorbeeld van een sponsorvoorstel downloaden.


Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis