kennisbank

SWOT-analyse

Dit artikel gaat over de analyse van strengths, weaknesses, opportunities en threats (SWOT) binnen een organisatie of project, ook wel een sterkte-zwakteanalyse.

Projectmatig werken

Dit artikel gaat over de analyse van strengths, weaknesses, opportunities en threats (SWOT) binnen een organisatie of project. In het Nederlands wordt het een sterkte-zwakteanalyse genoemd. Het is een model, of beter gezegd een inventarisatie, van de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen die voortkomen uit de organisatie of het project. Door dit goed uit te voeren kan je de juiste strategie bepalen. De SWOT-analyse is daarmee een onderdeel van het marketingproces. Over een SWOT-analyse zijn heel veel boeken en artikelen geschreven. Op deze pagina leggen we je het in een notendop uit en we eindigen met enkele bronnen waar je zelf dieper op de materie in kunt gaan.

SWOT-analyse en de interne en externe analyse

De SWOT-analyse bestaat uit een aantal stappen. Daarbij begin je met het analyseren van de marketing- of bedrijfsomgeving.

De interne omgeving

Hiermee wordt jouw eigen bedrijfsomgeving of alles dat direct met het initiatief of project of het vervaardigen daarvan te maken heeft bedoeld. Wanneer je dit goed analyseert kun je, mede op basis van de SWOT-analyse, inzichten krijgen in de punten waarop je sterker staat en waar jouw aandachtspunten liggen.

De externe omgeving

Dit gedeelte heeft vooral betrekking op alles en iedereen in de omgeving van jouw bedrijf, initiatief of project. Door een goede analyse hiervan kan je in kaart brengen waar mogelijke kansen kunnen liggen en waar eventuele bedreigingen uit voort kunnen komen. Grofweg bestaat het uit twee gedeelten:

  • Organisaties, personen en zaken die je wel (indirect) kunt beïnvloeden.
  • Organisaties, personen en zaken die je niet of nauwelijks kunt beïnvloeden.

Volgordelijkheid

Het is heel logisch dat je start bij jezelf, dus bij de interne omgeving. Daarna kijk je om je heen naar de externe omgeving, alvorens je de bevindingen verwerkt in een SWOT-analyse. Echter, deze volgorde staat niet vast en het is geen regel. In de praktijk zul je vaak zien dat je gaandeweg dingen ontdekt die betrekking hebben op een eerder of juist later te analyseren deel. Dat is juist goed, omdat het één niet los te denken is van het ander en de externe omgeving veel invloed heeft op de interne omgeving en, grotendeels, andersom ook. Laat je daar niet door afleiden.

Selecteren van de belangrijkste onderdelen

Na het analyseren van de marketing- of bedrijfsomgeving ontstaan er vaak een groot aantal sterke en zwakke punten alsmede kansen en bedreigingen. Omdat dit een lange lijst kan worden, en je lang niet alles (tegelijkertijd) kunt aanpakken, ga je een schifting maken om tot een aantal concrete onderwerpen te komen die je wilt gebruiken om de strategie te gaan bepalen. Dat doe je door er prioriteiten aan te koppelen. Daarbij kijk je naar de relevantie van het onderwerp voor de afnemer of voor het marktsegment én naar de mate waarin het onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie. Dan kan je tot het onderstaande komen:

Onderwerpen die je niet meeneemt

Dit zijn de zaken die nauwelijks onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie en ook nauwelijks van belang zijn voor de afnemer of het marktsegment.

Onderwerpen die je zeer waarschijnlijk wel meeneemt

Je neemt de onderwerpen mee, waaruit na de analyse blijkt ze heel onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie en ook heel erg van belang zijn voor de afnemer of het marktsegment.

Onderwerpen die je misschien meeneemt

Sommige dingen die uit de analyse naar voren komen hebben een lage prioriteit en je bepaalt alsnog of je ze wel of niet meeneemt, of misschien op een later moment. Dit zijn de zaken die:

  • Nauwelijks onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie en maar wel van belang zijn voor de afnemer of het marktsegment.
  • Wel onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie maar nauwelijks van belang zijn voor de afnemer of het marktsegment.

Strategische planning

Vervolgens kan je tot een strategie komen oftewel de koers die je wilt gaan varen met jouw organisatie. Over het algemeen wordt binnen de marketing een onderscheid gemaakt op basis van de termijn:

  • Strategische beslissingen: deze maak je voor de langere termijn (tussen de vijf en tien jaar)
  • Tactische beslissingen: deze hebben betrekking op de middellange termijn (1 tot 3 jaar)
  • Operationele beslissingen: deze hebben betrekking op de korte termijn (minder dan een jaar)

Deze termijnen worden genoemd in relatie tot het bedrijfsleven. Daarbij kunnen de termijnen afwijken, die staan niet vast en zijn niet wettelijk onderbouwd. Zeker in de cultuursector kan het zijn dat je een strategie bepaalt voor een iets kortere termijn. De sector verandert in een dusdanig tempo dat niet iedereen zover vooruitkijkt. Daarnaast kan het voorkomen dat je ieder jaar een nieuw project initieert. Dan is het wellicht een goed idee om zowel voor jouw organisatie als voor het project een SWOT-analyse te maken. Hoe dan ook, neem de termijnen als een leidraad, denk er over na en zorg dat je in ieder geval voor jezelf een goede koers uitzet.

Het verwerken van de uitkomsten

Op basis van het gehele marketingproces, inclusief de SWOT-analyse, kun je veel gemakkelijker komen tot een aantal documenten die je nodig hebt. De uitkomsten kan je namelijk gebruiken voor onder andere de begroting, een projectplan, het plan van aanpak, het communicatieplan en dergelijke. Deze voeg je vaak toe bij een aanvraag voor een fonds of subsidie of toevoegen bij de aanvraag vergunning.

Meer informatie

Het maken van een SWOT-analyse voegt enorm veel toe. Het lijkt een moeilijk proces en zeker bij grotere organisaties of projecten kan het ook best tijdrovend en lastig zijn. We hebben het in dit artikel kort en bondig omschreven. We kunnen je aanraden om er, als je dat wilt, nog wat dieper op in te gaan. Google is daarbij je grootste vriend maar we hebben alvast enkele websites voor je op een rijtje gezet: Wikipedia Op deze pagina staat het hele proces nadrukkelijk beschreven. Aan de hand van een voorbeeld wordt je er doorheen geleid. Daarbij worden een aantal schematische voorbeelden gegeven die je verder op weg kunnen helpen. Marketing Teacher Dit is een Engelstalige website die al jarenlang allerlei marketingbegrippen beschrijft in niet al te moeilijke taal. YouTube Uiteraard zijn er ook veel filmpjes te vinden die betrekking hebben op de SWOT-analyse. Via deze link vind je er een heleboel, in het Nederlands en in het Engels. Zo kan je zelf kiezen welk filmpje jou het meeste aanspreekt.


Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis