kennisbank

Marketing en communicatie

We hebben hier een inleiding op marketing voor je geschreven die je kunt gebruiken om jouw eigen initiatief of project in kaart te brengen en verder te ontwikkelen.

Communicatie

We hebben hier een inleiding op marketing voor je geschreven die je kunt gebruiken om jouw eigen initiatief of project in kaart te brengen en verder te ontwikkelen.

Wat is marketing?

Op het internet vind je talloze definities van marketing. Die zijn ongetwijfeld allemaal juist. Echter, zeker in de beginfase van jouw activiteiten kan je soms de draad een beetje kwijt raken wanneer je er niet zoveel mee hebt. Het is vooral belangrijk om te weten dat marketing en communicatie niet hetzelfde betekenen. Marketing is een proces dat voorafgaat aan de communicatie. In een aantal stappen werk je toe naar inzichten over jou product of dienst en kijk je op verschillende manieren naar de buitenwereld (jouw doelgroepen, partners maar ook trends en ontwikkelingen) en de manier waarop deze jouw project of initiatief kan beïnvloeden. Met die kennis bepaal je vervolgens de strategie waarmee je de wereld wilt gaan veroveren.

Het marketingproces

Om de strategie te kunnen bepalen volg je een paar stappen. Het kan zijn dat de stappen enigszins door elkaar lopen. Misschien vind je tijdens de externe analyse informatie die een andere kijk geven op onderwerpen uit de interne analyse. Dat is alleen maar goed.

Stap 1 - Interne analyse

Je gaat eerst goed kijken naar jouw initiatief of project en naar de praktische zaken die bij de realisatie ervan komen kijken. Op die manier kan je bepalen wat de sterkere en zwakkere onderdelen van jouw concept en jouw organisatie zijn. Lees meer over de interne marketingomgeving.

Stap 2 - Externe analyse

Het is ook belangrijk om goed te kijken naar de buitenwereld. Daarbij maak je een analyse van jouw doelgroep, van concurrenten, stakeholders en andere belanghebbenden. Ook bepaal je wat relevante trends en ontwikkelingen zijn waar je rekening mee houdt bij de realisatie van jouw initiatief of project. Op die manier krijg je inzicht in mogelijke kansen of bedreigingen. Lees meer over de externe marketingomgeving.

Stap 3 - SWOT analyse

Door middel van een SWOT analyse kan je de strategie die je gaat voeren bepalen. Dat komt voort vanuit de sterkere en zwakkere punten alsmede de kansen en bedreigingen. Door deze naast elkaar te zetten en goed te analyseren kan je wellicht aanpassingen doen aan jouw concept of organisatie. Het kan ook zijn dat je een bepaalde strategie in de benadering van jouw doelgroep of stakeholders toepast. Lees meer over de SWOT analyse.

Stap 4 - Het verwerken van de informatie tot een goed plan

Wanneer je jouw initiatief of project helemaal duidelijk hebt voor jezelf, en de toe te passen strategie hebt bepaald, kan je de informatie verwerken in goede plannen. Je maakt een begroting, je schrijft een communicatieplan, een plan van aanpak en je maakt een planning. Deze documenten gebruik je voor jezelf maar je kunt ze ook gebruiken bij de aanvraag van een subsidie of fonds of bij het benaderen van sponsors.


Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis