kennisbank

De juiste prijs voor jouw doelgroep

Het is niet altijd even makkelijk om de juiste prijs te bepalen voor jouw doelgroep. Op deze pagina helpen we je daarmee op weg door een aantal dingen te benoemen waar je rekening mee kunt houden.

Financiering

Wanneer je jouw initiatief of project wilt financieren dan zijn daar verschillende mogelijkheden voor. Het beste is om een combinatie van meerdere bronnen van inkomsten te hebben want wanneer één van de mogelijkheden niet toereikend blijft of niet meer mogelijk is dan is de kans dat je slaagt nog steeds aanwezig. Zo kan je wellicht een subsidie of een fonds aanvragen en je kunt proberen om sponsoring te realiseren. Daarnaast is het goed om te zorgen voor inkomsten vanuit jouw publiek te genereren. Het is alleen niet altijd even makkelijk om de juiste prijs te bepalen voor jouw doelgroep. Op deze pagina helpen we je daarmee op weg door een aantal dingen te benoemen waar je rekening mee kunt houden. Uiteindelijk is het natuurlijk heel erg afhankelijk van het soort initiatief of project waar je mee bezig bent.

Kijk goed naar het product dat je aanbiedt.

Het is erg belangrijk dat je jouw eigen initiatief of project goed bekijkt. Vraag jezelf af wat het eigenlijke product is dat je wilt ‘verkopen’. De prijsstelling die je hanteert geeft ook de waarde daarvan aan en het kan tot een oordeel leiden. Het heeft er ook mee te maken wat mensen bereid zijn om te betalen voor hetgeen dat je aanbiedt. Ter illustratie: voor een expositie is men niet bereid om veelal meer dan € 10,- euro te betalen (dan wordt het als duur ervaren) terwijl een popconcert van € 10,- goedkoop is. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de prijzen van de horeca. Bij een kunstexpositie wordt er minder gegeten en gedronken dan bij een muziekfestival. Het betekent dat beeldende kunst vaak meer afhankelijk is van subsidie. Bij een gratis festival vinden mensen dat zij ook hun eigen drank mee mogen nemen. Bij een festival waar men € 40,- entree betaalt doet het publiek vaak niet moeilijk om bijna € 3,- euro voor een biertje te betalen. Dat zijn interessante mechanismes die het verdienmodel van jouw initiatief of project bepalen.

De kostprijs is erg belangrijk

Voor veel mensen is de kostprijs een belangrijk uitgangspunt bij het bepalen van de prijzen. Uiteindelijk wil je graag uit de kosten van jouw initiatief of project komen want anders draai je verlies. Maak daarom altijd een goede kostprijsberekening voor jouw product(en) of dienst(en). Als je sponsors of subsidie hebt dan haal je die eerst van de totale kosten af. Vervolgens blijft het gedeelte over dat je dient te dekken met inkomsten vanuit het publiek. Dat kunnen meerdere dingen zijn, zoals de recettes, inkomsten uit de horeca, verkoop van merchandise of replica’s of bijvoorbeeld de inkomsten uit toilet- en garderobegelden. Houd bij de bepaling van de prijzen ook rekening met de btw die je in rekening moet brengen. Dit neem je namelijk mee in de verkoopprijs van jouw product of dienst.

Kijk goed naar jouw doelgroep

Bij het bepalen van de juiste prijzen is de doelgroep ook enorm belangrijk. Wanneer bepaalde dingen te duur of te goedkoop zijn of niet in verhouding staan tot wat je aanbiedt, dan kan dit afbreuk doen aan de beleving van jouw publiek. Ook is het niet prettig wanneer je achteraf signalen krijgt via bijvoorbeeld de sociale media dat jouw initiatief of project veel te duur was. Dat kan er toe leiden dat andere bezoekers jouw initiatief of project een volgende keer links laten liggen of dat je een verkeerde naam krijgt. Je kunt dit soms voor zijn door jouw publiek om hun mening te vragen door middel van een vragenlijst of enquête. Ook kan je proberen om de signalen op te vangen tijdens de uitvoer en indien mogelijk daar direct op in te spelen. Maak daarom altijd een zo uitgebreid mogelijke analyse van jouw doelgroep. Kijk vooral naar de socio-economische kenmerken, zoals het bestedingspatroon, de inkomensklasse en in het verlengde daarvan zaken als leeftijden. Een student zal over het algemeen minder te besteden hebben dan een alleenstaande volwassenen met een fulltime baan.

Duurkoop is goedkoop

Ok, dit spreekwoord is hiermee misschien wat verbasterd maar we bedoelen te zeggen dat je niet altijd het onderste uit de kan moet willen halen. Je kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld een kaartje extra duur te maken zodat je wellicht wat meer winst maakt. Dan heb je op korte termijn meer financieel succes maar het kan wel zijn dat jouw publiek het dan iets te duur vindt en een volgende keer afhaakt. Daarnaast is het in sommige gevallen handig om voor het één (zoals de entree tot jouw voorstelling) iets minder te vragen of zelfs geen kosten in rekening te brengen, zodat jouw publiek meer geld te besteden aan randzaken zoals de horeca of merchandise. Ook is de kans dan aanwezig dat het publiek in aantal groter wordt waardoor je een lagere entreeprijs aan de andere kant terugverdient.

Waardebepaling achteraf

In de cultuursector kom je de term ‘waardebepaling achteraf’ ook weleens tegen. Dat betekent dat jouw publiek na afloop van bijvoorbeeld een voorstelling zelf mag bepalen wat ze de prestaties waard vinden. Dan merk je regelmatig dat je dan meer geld overhoudt dan wanneer je een vaste entreeprijs hebt vastgesteld. Uiteraard geldt dit vooral wanneer jouw initiatief of project voldoende kwaliteit heeft. Het heeft ermee te maken dat mensen dan in de juiste stemming zijn en soms ook wat groepsdruk voelen. Er zullen vast mensen zijn die denken goedkoop uit te zijn maar die zijn vaak wel in de minderheid. Een nadeel hiervan is dat je nooit goed vooraf kunt inschatten wat de inkomsten zullen zijn. Dat maakt het lastig om dit mee te nemen in de aanvraag van een subsidie of een fonds.


Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis