kennisbank

Promoten via sociale media

Wanneer je een project of initiatief uit gaat voeren, dan is het leuk wanneer andere mensen er ook vanaf weten. Daarom zet je in op een goede communicatie en promotie van datgene dat je bedacht hebt. Er zijn een heleboel soorten promotiemiddelen die je kunt inzetten. Een belangrijke vorm van online promotie is promotie via sociale media.

Communicatie

Wanneer je een project of initiatief uit gaat voeren, dan is het leuk wanneer andere mensen er ook vanaf weten. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een bezoek brengen aan jouw voorstelling, een kaartje kopen voor een evenement of afnemer worden van de kunst die je maakt. Daarom zet je in op een goede communicatie en promotie van datgene dat je bedacht hebt. Er zijn een heleboel soorten promotiemiddelen die je kunt inzetten. Zo kan je gebruik maken van offline promotie zoals drukwerk of de media benaderen met het doel om vrije publiciteit te genereren. Sinds de komst van het internet zijn daar tig nieuwe vormen van communicatie bijgekomen, die we scharen onder online communicatie. Daarbinnen is een grote rol weggelegd voor het promoten via sociale media.

Wat verstaan we onder sociale media?

Sociale media is de verzamelnaam voor een heleboel soorten online platformen. Het gaat hierbij om websites of applicaties waarbij de gebruikers met elkaar kunnen communiceren. Soms wordt dat geleid door redacties maar veelal is dat zonder tussenkomst daarvan. Via sociale media kunnen mensen verhalen, korte berichten, foto’s, filmpjes en allerlei soorten content met elkaar delen. Anderen kunnen daar weer op reageren of het doorsturen aan anderen waardoor je met één enkel bericht zomaar een groot bereik kunt krijgen. Het is daarmee ook een gemakkelijke manier om voor interactie te zorgen met jouw achterban of potentiële doelgroep.

Welke soorten sociale media zijn er?

Er zijn ontzettend veel verschillende platformen voor sociale media. Het doel waarvoor je ze kunt gebruiken maakt het belangrijkste verschil. Zo zijn er sociale media die heel erg gericht zijn op persoonlijke ervaringen (zoals Facebook) of juist wat meer gericht op zakelijke interactie (zoals LinkedIn). Daarnaast is er ook veel verschil in de soort content die de boventoon voert op het sociale medium. Zo kan je via Instagram vooral foto’s en filmpjes communiceren, via Twitter vooral korte berichten en (bewegend) beeld en sites als YouTube en Vimeo zijn helemaal gericht op filmpjes. Tevens zijn er ook sociale media zoals Snapchat waar het vooral gaat om korte en snelle berichten. Het aantal sociale media neemt nog steeds toe en iedere jaar is er een verschuiving te zien in het gebruik ervan in Nederland en daarbuiten. Het is teveel om op te noemen dus we adviseren om ook zelf even op zoek te gaan via het wereldwijde web.

Hoe bepaal je welke sociale media je gaat inzetten?

Het is niet gek dat je door het brede aanbod aan sociale media het bos niet meer ziet. Echter, de kans is nihil dat je ze allemaal kunt inzetten. Daarom is het verstandig om keuzes te maken. Het is goed om eerst naar jezelf te kijken. Bepaal welke sociale media het beste bij je past. Als je zelf geen zin hebt om heel veel op Twitter te zitten, dan zal de doelgroep dat ook merken wanneer je het toch probeert. Vergelijk het met iemand die onderuitgezakt zit aan de telefoon: aan de andere kant van de lijn hoor of merk je dat. Daarnaast is het heel erg belangrijk om goed te kijken welke sociale media gebruikt worden door jouw doelgroep. Dat kan je zelf uitzoeken door bijvoorbeeld enquêtes of interviews te houden. Echter, het verschilt inmiddels van jaar tot jaar en dat kan je vaak niet zelf bijhouden. Daarom is het goed om het internet in de gaten te houden. Zeker in de eerste maanden van het jaar verschijnen er volop analyses door marketingplatformen of instellingen die zich met statistiek bezig houden. Enkele voorbeelden van artikelen en documenten die hierop ingaan en de bevindingen onderbouwen met schema’s en statistieken, kan je hieronder aanklikken:

  • Marketingfacts: Social media in Nederland 2018: uittocht van jongeren op Facebook.
  • Newcom: Nationale Social Media Onderzoek 2019 (pdf)
  • Atvise: Welke social media platform gebruikt jouw doelgroep in 2018?

Tips bij het gebruik van het promoten via sociale media

Natuurlijk verschilt iedere vorm van sociale media in het gebruik ervan. Ieder platform heeft zijn instructiepagina en er zijn over het hele internet volop tutorials te vinden waarbij, vaak door middel van filmpjes, uitleg gegeven over het gebruik ervan. Dat is vaak gekoppeld aan het doel wat je ermee wilt bereiken want vaak gebruik je lang niet alle mogelijkheden van een platform. Hieronder vind je in ieder geval een aantal algemene tips die je alvast een eind op weg kunnen helpen en die nagenoeg voor alle sociale media gelden:

  • Bepaal eerst goed wie jouw doelgroep is en op welk platform zij het meest actief zijn.
  • Bepaal welk doel je nastreeft en kijk of dat te realiseren is via het platform.
  • Zorg dat je de basis van jouw account (zoals je profielpagina of kanaal) goed inricht.
  • Maak gebruik van begrijpelijke taal.
  • Zorg waar mogelijk voor afwisseling in de soort content (teksten, filmpjes, foto’s) die je plaatst. Dat is natuurlijk afhankelijk van het platform waar je voor kiest.
  • Betrek anderen erbij als je er zelf niet zoveel verstand van hebt of wanneer jouw interesse elders ligt.
  • Zorg dat je niet alleen maar berichten ‘zendt’ maar probeer interactie te creëren.
  • Speel met jouw content om te testen wat het beste werkt voor jou en jouw doelgroep.
  • Zorg dat je enige regelmaat hebt in het plaatsen van berichten.
  • Probeer zo nu en dan een bericht te plaatsen waarin je de doelgroep tot actie over laat gaan, zoals het doorklikken naar een ander artikel of het kopen van een entreebewijs.
  • Zorg dat je niet irritant overkomt, bijvoorbeeld door teveel achter elkaar te plaatsen.
  • Onderzoek of het adverteren via een platform interessant kan zijn. Dat is afhankelijk van het soort platform, de kosten en wat je wilt vertellen. We hebben een heel uitgebreid artikel gevonden op de marketingwebsite Frankwatching.com.

Vraag gerust om hulp

Wanneer je zelf niet zoveel hebt met sociale media, wat heel begrijpelijk is, kan het zijn dat je er goed aan doet om hulp te vragen bij mensen die er wel iets mee hebben. Zo kan je toch gemakkelijker doelgroepen bereiken, zonder dat het je zelf veel tijd en energie kost. Er zijn veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in het werken met sociale media. Dat is een beroep geworden dat wordt beoefend door veel kleine bedrijven en zzp-ers. Zij kunnen je adviseren en vaak zelfs het hele beheer van de sociale media overnemen. De kosten zullen verschillen per bedrijf. Het zijn vaak ook wel relatief jonge mensen die hier volop mee bezig zijn. Let er wel op dat je er zicht op houdt wat er gecommuniceerd wordt en op welke manier. Het is belangrijk dat dit wel past bij de manier waarop je wilt communiceren met jouw achterban.



Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis