kennisbank

Promotie en publiciteit

Wanneer je een initiatief of project onder de aandacht van jouw doelgroepen brengt, komen termen als promotie en publiciteit om de hoek kijken. In dit artikel vind je algemene informatie over promotie en publiciteit en hoe je hiermee omgaat.

Communicatie

Wanneer je een initiatief of project onder de aandacht van jouw doelgroepen brengt, komen termen als promotie en publiciteit om de hoek kijken. Beiden zijn een onderdeel van communicatie. In dit artikel vind je algemene informatie over promotie en publiciteit en hoe je hiermee omgaat. Er zijn immers heel veel voorbeelden van promotie en publiciteit. Op deze website gaan we op andere plekken dieper in op:

Welke middelen zet je in?

Er zijn veel verschillende promotiemiddelen te bedenken. Kijk altijd heel goed naar de doelgroepen die je wilt bereiken. Wanneer je veel tijd, energie en/of geld steekt in middelen die jouw doelgroep niet bekijkt, dan sla je de plank mis. Lees elders op onze website meer over de doelgroepen van een initiatief of project. De keuze voor een promotiemiddel is natuurlijk ook wel afhankelijk van het budget dat je hebt. Hieronder hebben we een paar voorbeelden van promotiemiddelen die je in zou kunnen zetten:

  • Posters en flyers verspreiden via de horeca, culturele instellingen en scholen.
  • Advertenties in de regionale of landelijke media plaatsen.
  • Een website (laten) bouwen om een centraal punt voor de communicatie te hebben.
  • Het gebruik van sociale media om met jouw doelgroep in contact te komen en te blijven.
  • Een kortingsactie in samenwerking met een restaurant of een winkel.
  • De verkoop of het weggeven van merchandise.
  • Het maken van een digitale nieuwsbrief.
  • Promotie via digitale kalenders.

Cross mediale- of multimediale communicatie

Een term die regelmatig terugkomt wanneer je het over promotie hebt is cross mediale- oftewel multimediale communicatie. Hiermee wordt bedoeld dat je jezelf niet beperkt tot één soort promotiemiddel maar dat je er meerdere tegelijkertijd inzet. Dat heeft twee grote voordelen. In de eerste plaats gebruikt niet iedereen hetzelfde middel dus niet iedereen zal jouw poster zien hangen, als je alleen daarvoor hebt gekozen. In de tweede plaats vergroot je zo de herhalingswaarde oftewel de ‘recall’. Daarmee wordt bedoeld dat iemand meerdere keren met jouw uitingen in aanraking komt. Mensen zien de poster in het café hangen, lezen er daarnaast over in de krant en ze zien een advertentie voorbijkomen op Facebook. Op die manier blijft het veel makkelijker hangen bij jouw doelgroep.

Vormgeving

Goede promotie valt of staat met de juiste uitstraling van jouw communicatiemiddelen. Denk altijd goed na over het ontwerp en de vormgeving. Je kunt dat zelf doen of je kunt er bijvoorbeeld een grafisch vormgever voor inhuren. Bij het vormgeven van het zogeheten artwork probeer je onder andere de juiste kleuren en vormen van jouw promotiemiddelen te bepalen. Zo kan je ervoor zorgen dat het een unieke uitstraling heeft die bij jouw initiatief of project past. Dit draagt er onder andere aan bij dat jouw doelgroep het herkent, onthoudt en er bij voorkeur een goed gevoel bij krijgt. We hebben sowieso enkele tips voor je als het gaat om de vormgeving:

  • Vermeld waar mogelijk altijd belangrijke gegevens zoals de locatie, de datum en de tijd.
  • Kijk goed wat jouw doelgroep aanspreekt en kies bijvoorbeeld niet alleen wat je zelf mooi vindt.
  • Neem altijd een webadres of vermelding van sociale media op zodat mensen verder kunnen zoeken naar informatie.
  • Gebruik niet teveel details in het artwork. Houd er rekening mee dat mensen het vaak kort zien en dan geïnteresseerd moeten zijn om verder te kijken. Als je bijvoorbeeld met 80 kilometer per uur langs een poster rijdt dan kan je niet alles lezen. Ook op internet geldt het dat mensen iets vaak maar kort zien.
  • Maak een moodboard met voorbeelden die voor jezelf of een vormgever kunnen dienen als inspiratie. Dat kan je bijvoorbeeld via Pinterest doen.

Let op privacy

Je kunt ook niet zomaar lukraak iedereen benaderen omdat je dan te maken met regelgeving op het gebied van privacy. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar iedereen op de foto zetten tenzij je dit duidelijk afspreekt van te voren. Ook zijn er regels over hoe je omgaat met gegevens die je ontvang van of over mensen bijvoorbeeld wanneer ze iets van je kopen.

Communicatieplan

Het is handig om al jouw plannen omtrent de communicatie op te nemen in een plan. Zo heb je zelf een overzicht van wat je gaat doen en op welke manier. Ook wordt bij de aanvraag van subsidies en fondsen vaak gevraagd om een communicatieplan mee te sturen. Op deze website hebben we een aanzet tot een communicatieplan voor je klaar staan die je kunt gebruiken. Enkele dingen die je daar zeker in opneemt zijn:

  • Informatie over jouw initiatief of project.
  • De (communicatie)doelstellingen.
  • De doelgroepen.
  • De kanalen die je per doelgroep in gaat zetten.
  • De vorm en inhoud van de communicatie.
  • Een planning.

Mocht je vanuit jouw expertise zelf over kennis beschikken die bij dit onderwerp zou passen, of zie je mogelijkheden tot de verbetering van deze tekst, dan zien we jouw bericht graag tegemoet via info@cultuuracademy.nl.

Meer kennis